Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Waarom moet motorolie ververst worden

Er word veel geschreven en geblogd over de zin en onzin van het verversen van motorolie. Ik zal hier uitleggen wat de eisen zijn waar de moderne motorolie aan moet voldoen en wat de functie van de diverse bestanddelen zijn. Je zult zien dat de functie van olie veel verder gaat dan simpelweg smeren en daarmee kan de gevolgschade van het niet op tijd verversen van olie aanzienlijk zijn.

Een moderne motorolie moet aan een veel specificaties (specs) voldoen om toegepast te mogen worden in een bepaald type motor. De autofabrikanten ontwikkelen samen met de motoroliefabrikanten de juiste oliespecificaties voor hun motoren.

 

Wat zijn de functies van motorolie

  • Smeren, zorgen dat delen elkaar niet raken door een oliefilm te vormen
  • Koelen, voert wrijvingswarmte af
  • Reinigen, neemt roet en slijtage delen mee in flow
  • Beschermen, van metalen en kunststofdelen, keerringen en pakkingen.

Wat zijn de functies van de toevoegingen (additieven) in de olie:

De toevoegingen, additieven of ook genoemd dopes zijn chemische stoffen die de eigenschappen van olie verbeteren. Nadat zij hun werk gedaan hebben verandert hun chemische samenstelling en zal de werking afnemen. Dit is een voorbeeld van additieven in de moderne motorolie:

  • Corrosie beschermende additieven
  • Temperatuur eigenschappen verbeterende additieven
  • Detergenten, additieven die voorkomen dat vuil en slijtagedelen neerslaan

Wat zij de uitdagingen van motorolie in de moderne motoren

Minder milieubelasting:

Door steeds strenger wordende emissie-eisen worden er steeds meer beperkingen gesteld aan het gebruik van bepaalde stoffen in de motorolie. Dit betreft het beperken van de hoeveelheid fosfor, zwavel en metallische additieven in de olie. Deze stoffen kunnen neerslaan op het inwendige van de katalysator en lambdasonde en de werking nadelig beïnvloeden. De olieën waarin deze stoffen beperkt zijn heten Low SAPS olie.

Voor benzine en dieselmotoren:

Een constante werk temperatuur en constante belasting is feitelijk de meest ideale omstandigheid voor een motor. Helaas is de werkelijkheid anders en rijden wij vaak veel korte stukken waarbij de bedrijfstemperatuur amper wordt bereikt. Het nadeel hiervan is de koudere waterdamp in het motorblok kan condenseren en er corrosie en sludge kan ontstaan. Bij langdurig hoge werktemperaturen kunnen er juist weer delen in de olie oxideren en polymeriseren waardoor er ook sludge kan ontstaan.

Bij een afwisseling te veel lage werktemperatuur en vervolgens hoge werktemperatuur kan forse indikking en of afzetting (sludge) tot gevolg hebben.  

Voor dieselmotoren:

Bij dieselmotoren zit de uitdaging van de toegepaste motorolie ook nog in een constante verdunning van de motorolie door de dieselbrandstof. Dit is gering maar wel een constant proces waardoor de olie verdunt en de kwaliteit achteruit zal gaan. Ook moet de indikking door roetopname en corrosie voorkomen worden.