Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een bobine en hoe werkt een bobine

Wat is een bobine

De naam bobine is een directe afgeleide van het Franse woord "bobine" wat onder andere spoel en winding betekent. Dit geeft direct aan waaruit het inwendige van de auto bobine uit bestaat namelijk een tweetal spoelen (primaire en secundaire), een kern en isolerend materiaal.

In de bobine word de 12 volt accu spanning via de primaire spoel omgezet naar een inductie spanning van circa 300 volt, de secundaire spoel met meer windingen maakt van deze 300 volt inductiespanning vervolgens een vonkspanning van 20.000 tot 30.000 volt.

Dit voltage is ruim voldoende om de afstand naar de massa elektrode van de bougie te overbruggen en een mooie bougievonk welke het brandstofmengsel ontsteekt is het resultaat.

Gebeurde vroeger het aansturen van de bobine via een verdeler met contactpunten, tegenwoordig bevat een ontsteking nog hooguit een rotor en verdeelkap en word(en) de bobine(s) elektronisch aangestuurd vanuit het ECU (Engine Control Unit). Bij de meeste moderne motoren is er tegenwoordig per bougie een bobine welke direct en zonder bougiekabels gemonteerd zit. Men noemt dit ook een zogenaamde penbobine, staafbobine of bobineblok.

Waardoor kan een bobine stuk gaan

Er zijn twee meest voorkomende defecten voor een bobine aan te wijzen:

Interne sluiting, de spoelen en koperdraad zijn van elkaar gescheiden door verschillende isolerende materialen. Door te hoge belasting en / of ouderdom kunnen deze isolatoren in werking achteruit gaan waardoor er een interne sluiting kan ontstaan en de bobine zal defect raken.

Externe sluiting, een zogenaamde doorgeslagen bobine. Door het extreem hoge voltage van 20.000 tot 30.000 volt vanaf de secundaire spoel kan deze spanning door slechte isolatie "lekken" naar massa. Net als de bliksem kiest het de gemakkelijkste weg om richting aarde (massa) te gaan. 

In een gewone en ongeisoleerde omgeving kan je per 1000 volt ongeveer een millimeter overbruggen, goede isolatie van de bobine is zodoende essentieel om lekken te voorkomen.

Storingen in een bobine kunnen soms ook temperatuurafhankelijk zijn, bij een warme motor en daarmee ook warme bobine kan bijvoorbeeld de storing zoals inhouden merkbaar zijn terwijl het in een koude toestand niet merkbaar is.

Moderne ontwikkelingen en de nadelen

In de modernere motoren worden vaak de bobines direct bovenop de bougie in de bougieschacht gemonteerd. Dit heeft naast grote voordelen als minder delen zoals bougiekabels en daarmee minder weerstand en stroomverlies ook een aantal nadelen. In de ruimte boven de bougie heerst een hoge temperatuur en daarmee kan de bobine en de interne isolatoren sneller verouderen. Vanzelfsprekend zijn de bobines hiervoor ontwikkeld maar toch zien we dat deze meer dan de conventionele systemen vervangen worden.

 De bobine maakt deel uit van het onstekingssysteem

Het onstekingssysteem bestaat uit een aantal onderdelen en is in de loop der jaren sterk doorontwikkeld.

De oudste systemen bestonden uit:

  • Contaktpunten
  • Condensator
  • Bobine
  • Verdeler
  • Vacuüm en centrifugaal vervroeging
  • Rotor 
  • Bougiekabels
  • Bougies

Hierna werden de contaktpunten vervangen door een elektronische Hall gever en kwam ook de condensator te vervallen. De sturing naar de bobine (primaire spoel) word aangestuurd door een elektronische regelunit.