Wat is een bougie

Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een bougie en waarom moeten bougies vervangen worden

Hoe werkt een bougie

De bougie kreeg zijn naam van het Franse "bougie" wat kaars betekent en de eerste bougies dateren al uit 1860. Inmiddels zijn we vele ontwikkelingen verder en heeft het met een vroegere kaars niets meer te maken. 

De huidige bougie bestaat uit een midden elektrode en een massa elektrode gescheiden door een keramische isolator waartussen een vonk overspringt zodra de bobine een spanningspuls geeft. De vonk zorgt dat het samengeperste brandstofmengsel ontbrandt en de zuigers worden vervolgens naar beneden gedrukt door de expanderende gassen. 

Bougies worden toegepast in benzinemotoren en hebben een constante functie in het ontsteken van het verbrandingsproces, in dieselmotoren bevinden zich gloeibougies die alleen bij de start van de koude dieselmotor een functie hebben. 

Wanneer moeten bougies vervangen worden

Bougies zijn aan slijtage onderhevig en het is per merk en model uiteenlopend na hoeveel kilometer de bougies vervangen dienen te worden. Gemiddeld gaat de standaard bougie tussen de 15.000 en de 30.000 kilometer mee voordat zij vervangen dienen te worden. 

Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend dat bij een grote beurt ook de bougies vervangen worden, dit komt door de toepassing van zogenaamde Long Life bougies. Zie hiervoor Long Life bougies

Hoe kan ik versleten bougies herkennen

De meest zekere manier is om de bougies te demonteren en de elektrode afstand te controleren volgens de fabrieks voorgeschreven waarde. Dit is op de bougies met een enkele elektrode eenvoudig maar kan bij een bougie met meerdere massa elektrodes moeilijker zijn. Wij raden aan dit te laten doen door een vakman.

Bij met name koude start en hoge belasting word het maximale van de bougies gevraagd, inhouden en slecht aanslaan kan een relatie hebben met versleten bougies.