Wat is een condensor

Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een condensor, wat is de functie van een condensor en waar bestaat deze uit.

Wat is een condensor

Een condensor is een plaatachtig meestal aluminium kleurig onderdeel waarin buisjes van de ene naar de andere kant lopen. Er zit een ingaande aansluiting op vanaf de aircocompressor en een uitgaande aansluiting naar de filterdroger. De condensor zit als er een koelradiator aanwezig is altijd gemonteerd voor de koelradiator. Voor de condensor zit een ventilator gemonteerd die lucht door de condensor blaast.

Wat is de functie van een condensor

Het koudemiddel wordt vanaf de airco compressor als damp met een druk van circa 15 bar en een temperatuur van circa 65 graden de condensor in gepompt. In de condensor wordt de damp met behulp van de rijwind en eventueel ondersteund door de airco ventilator afgekoeld tot circa 40 graden. Door dit afkoelen condenseert het gas en wordt als vloeistof naar de airco filterdroger gepompt.

Waaraan is een kapotte condensor te herkennen

Een kapotte condensor is meestal te herkennen aan het verliezen van druk in het aircosysteem. Door de plaatsing van de condensator aan de voorzijde van de auto  staat de condensor bloot aan weer, wind, vuil en pekel. Hierdoor kunnen de lamellen gaan corroderen of vol met vuil gaan zitten, door de plaatsing kan de condensor ook nogal eens door steenslag lek raken of beschadigen. Eventuele vervuiling dient u vanzelfsprekend te verwijderen voor een goede werking.

Een vakman zal bij het vermoeden van lekkage van koudemiddel het systeem visueel controleren en daarna het systeem afvullen met stikstof om eventueel drukverlies te kunnen testen. Als het systeem geen lekkage vertoond zal het systeem worden gevacumeerd (leeggemaakt) en vervolgens met koudemiddel worden gevuld.

Blijft het systeem niet op druk kan er met behulp van fluor en UV licht of formeergas naar een lekkage gezocht worden.

Waaruit bestaat een condensor

Een condensor bestaat in de meeste gevallen uit 2 aluminium zijkanten met daarop de aan en afvoeraansluiting. Ertussen lopen kanalen waardoor het koudemiddel loopt. Op de kanalen zitten zogenaamde lamellen om het contactvlak met de koelende buitenlucht te vergroten.