Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is de functie van de luchtmassameter en hoe werkt de luchtmassameter

Wat zijn de diverse benamingen van de luchtmassameter

De luchtmassameter heeft diverse benamingen zoals luchthoeveelheidsmeter, LMM (Lucht Massa Meter), MAF (Mass Air Flow meter)

Wat is de functie van de luchtmassameter

De luchtmassameter meet bij een injectiemotor de hoeveelheid lucht die via de luchtinlaat naar het inlaatspruitstuk stroomt. Voor het inspuiten van de exacte hoeveelheid brandstof moet het ECU (Engine Control Unit) weten hoeveel lucht er binnenstroomt om de exact in te spuiten hoeveelheid brandstof te bepalen. 

De luchtmassameter maakt deel uit van het brandstofsysteem en geeft samen met diverse sensoren zoals lambdasonde, motortemperatuursensor, gaspedaalsensor, laaddruksensor, snelheidssensor en brandstofdruksensor zijn gegevens door aan het ECU welke via voorgeprogrammeerde kenvelden de juiste in te spuiten hoeveelheid brandstof berekend.

Hoe werkt de luchtmassameter

De moderne luchtmassameter heeft geen bewegende delen maar werkt met een hitte film, de oudere met een hitte draad. Eenvoudig uitgelegd meet de hitte draad of film in het luchtmassameterhuis welke op een constante temperatuur gehouden wordt via de langsstromende lucht de afkoeling van de draad of film en het ECU berekend hiermee de langsstromende hoeveelheid.

Luchtmassameter ontwikkeling

De eerste massale populaire auto's met een injectiesysteem waren de Golf GTI's voorzien van een Bosch K jettronic inspuiting welke als eerste op Porsche gemonteerd werd in 1973. De toenmalige luchthoeveelheidsmeters waren mechanisch en via een klep op een arm werd de langsstromende lucht gemeten. Meer lucht dan werd de klep door langsstromende lucht verder opengedrukt, via een sleepcontact werd de waarde aan het toenmalige ECU doorgegeven. 

Wanneer moet een luchtmassameter vervangen worden

De hitte draad of hitte film is een gevoelige sensor voor b.v. vervuiling en wanneer er aanslag komt op draad of film zal de waarde af gaan wijken buiten bepaalde meetwaarden en in de meeste gevallen registreert het ECU dan een storing

In de huidige moderne systemen geeft het ECU meestal een storingscode aan als er een defect is aan de luchtmassameter, dit is met de juiste testapparatuur uit te lezen. Ook kan het ECU via een melding op het dashboard aangeven dat er een defect is aan het motormanagement, tevens kan de auto op een zogenaamde noodloop gaan draaien waarbij de auto in zal houden en veel minder vermogen zal leveren.

Via meting van de sensor in de luchtmassameter kan vastgesteld worden of deze naar behoren functioneert. De ervaring leert dat schoonmaken van de sensor helaas niet helpt of de verbetering van korte duur is. Agressieve reinigingsmiddelen zoals b.v. remmenreiniger hebben een negatieve invloed op de hittedraad of hitte film.

In sommige gevallen kan de sensor los vervangen worden maar vaak zit deze als geheel geplaatst in het huis en moet het als complete unit vervangen worden.

Ga naar de vakmensen van garagevergelijker.nl en laat de ECU uitlezen wanneer je denkt dat de luchtmassameter defect is.