Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is de functie van het ontstekingssysteem en uit welke onderdelen bestaat het

Wat is de functie van het ontstekingssysteem

Het ontstekingssysteem zorgt ervoor dat het brandstofmengsel exact op het juiste moment bij het einde van de compressieslag ontstoken word door middel van een vonk. Met de vonk komt het brandstofmengsel tor ontbranding en de expanderende gassen drukken de zuiger naar beneden waarmee het motorvermogen opgewekt word. 

Hoe werkt het ontstekingssysteem

De oudere ontstekingssystemen bepalen via een nokkenas in de verdeler het openen van de contactpunten, bij het openen valt de stroom door de primaire spoel in de bobine weg en ontstaat er in de secundaire spoel een vonkspanning. Deze vonkspanning wordt via de bobine kabel, rotor, verdeelkap en bougiekabels naar de bougies geleid waar de uiteindelijke vonk van de midden elektrode overspringt naar de massa elektrode.

Niet alleen de vonk zelf is van belang bij het ontsteken van het gecomprimeerde mengsel maar ook het tijdstip waarop het mengsel ontstoken wordt is van groot belang voor een optimaal presterende motor. Bij de oudere ontstekingssystemen word de timing van de vonk bepaalt door een vacuüm en centrifugaal vervroeging in het verdelerhuis.

De modernere ontstekingssystemen kenmerken zich door steeds minder mechanische delen, Het tijdstip van ontsteken wordt bepaalt door het ECU (Engine Control Unit) die informatie van sensoren die onder andere de krukaspositie, gasklepstand, inlaatspruitstukdruk, motortemperatuur, inlaatluchttemperatuur, uitlaatgasmengselrijkheid, klopsensor ontvangt. Hierop word het ontstekingstijdstip vanuit vooraf geprogrammeerde kenvelden bepaalt en vervolgens de bobine aangestuurd waarop de ontstekingsspanning opgewekt word en de bougie een vonk afgeeft.

Ook de bobine bestond vroeger uit een vaak tegen het schutbord of binnenscherm geplaatste enkelvoudige zwarte cilinder die via de bobinekabel de vonkspanning doorgeeft aan de verdeelkap en via de rotor doorgegeven word aan de juiste te ontsteken cilinder.

De bobine word compacter, het huis bestaat vaak uit aluminium voorzien van koelribben. Daarnaast word vaker de DIS (Distributorless Ignition System) bobine toegepast, hierbij ontbreekt de rotor en verdeelkap, de bougiekabels worden direct op de bobine aangesloten.

De laatste ontwikkeling is de pen of staafbobine, deze wordt direct in de bougieschacht op de bougie geplaatst en geeft voor de specifieke bougie een vonkspanning af. De pen of staaf bobine kan per stuk gemonteerd zijn of als een complete unit van b.v. 4 penbobines op 1 unit. 

Het ontstekingssysteem bestaat uit een aantal onderdelen en is in de loop der jaren sterk doorontwikkeld.

De oudste systemen bestonden uit:

  • Contactpunten
  • Condensator
  • Bobine
  • Verdeelkap
  • vacuüm en centrifugaal vervroeging
  • Rotor 
  • Bougiekabels
  • Bougies

Hierna werden de Contactpunten vervangen door een elektronische Hall gever welke een transistor schakeling aanstuurde en kwam daarmee ook de condensator te vervallen. De sturing naar de bobine (primaire spoel) word aangestuurd door een elektronische regelunit. 

De volgende stap was volledige elektronische aansturing zonder mechanische delen. De verdeler en rotor komen te vervallen en de ECU (Engine Control Unit) krijgt vanuit diverse sensoren informatie om het juiste ontstekingstijdstip te bepalen.

De meest recente stap is het vervallen van de bougiekabels door directe plaatsing van de bobines op de bougies.