• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Distributieriem vervangen

Een distributieriem is een getande riem in een benzine- of dieselmotor die bevestigd is aan de krukas en nokkenas(sen). 

Bij het starten gaat de krukas draaien. De krukas regelt hij dat de zuigers in de cilinders op en neer gaan. De nokkenas bedient dan weer de in- en uitlaatkleppen in de cilinder. Zodra de krukas draait gaat via de distributieriem de nokkenas ook draaien. Deze samenwerking zorgt voor de aandrijving van de auto. De minste afwijking is nadelig op de prestaties en kan desastreus zijn voor de motor. 

Niet alle motoren hebben een distributieriem, er worden ook ketting en stoterstang overbrenging toegepast. Gemiddeld gaat een distributieriem tussen de 60.000 en 150.000 kilometer mee of is er een maximale leeftijd aan de distributieriem verbonden (5 tot 10 jaar).

Waarom een distributieriem vervangen?

Het is niet alleen belangrijk dat de distributieriem op tijd vervangen wordt maar ook dat deze tussentijds gecontroleerd wordt op olielekkage, de juiste spanning, droogte, scheuren én andere overmatige slijtage kenmerken. Wanneer de distributieriem niet op tijd vervangen wordt, kan hij breken.

Bij een gebroken distributieriem is er een grote kans dat de zuigers en kleppen van het motorblok ernstig beschadigd raken. Deze motorschade kan dure reparaties met zich meebrengen doordat bijvoorbeeld door de gebroken distributieriem kromme kleppen en beschadigde zuigers wellicht vervangen moeten worden. Neem met het vervangen van de distributieriem geen risico en wacht nooit te lang met vernieuwen.

Distributieriem vervangen? Vergelijk de prijzen van alle garages in de buurt!

Voor welke merken kan ik een distributieriem laten vervangen?

Van nagenoeg alle merken kunnen wij de distributieriem professioneel vernieuwen waaronder: Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Daewoo, Daihatsu, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kia, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo.

Je kunt bij ons voor bijna elke merk én model terecht om een distributieriem (Originele kwaliteit) te laten vervangen.

Hoe onderhoud ik de distributieriem?

Het vervangen van een distributieriem is ingewikkeld en moet je overlaten aan een vakman. Wat je wel kunt doen is bijhouden wanneer de distributieriem aan vervanging toe is. Dit staat in het instructieboekje van de auto. Aangegeven in hoeveel kilometer of jaren. Je kiest het aantal wat als eerst wordt bereikt. Soms wordt het ook aangeven via een sticker onder de motorkap.

Hoor je een rammelend geluid in de motor? Ga dan voor de zekerheid langs de garage om je distributieriem te laten checken.

Wat wordt nog meer vervangen bij een nieuwe distributieriem?

Bij het vernieuwen van de distributieriem vervangen wij ook de eventuele spanrollen. Het kan ook voorkomen dat de waterpomp deel uitmaakt van de looprollen in de distributie. Wanneer dit zo is controleren wij de werking en de staat van de waterpomp. In de meeste gevallen is het beter om de waterpomp ook uit voorzorg gelijk te vervangen. Als deze later problemen geeft moet de distributieriem ook weer verwijderd worden, wat weer (onnodige) extra kosten met zich mee brengt.

Vervangen wordt de

  • Distributieriem
  • Spanrollen (riemspanner)

Optioneel

  • Waterpomp
  • Looprollen (poelie)

Wat zijn de kosten voor het vervangen van de distributieriem?

De kosten voor het vervangen van een distributieriem verschillen. Vaak is het ook nodig om de spanrol, eventuele geleiderollen en/of waterpomp te vervangen. Het vervangen van alleen de distributieriem zal tussen de €300 en €500 kosten.