Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Belangrijke informatie met betrekking tot het vervangen van een dynamo

Wat doet een dynamo precies?

De dynamo zorgt er samen met de accu voor dat alle elektrische functies van stroom worden voorzien. De dynamo moet bij het draaien van de motor voldoende stroom leveren om de accu op voldoende spanning te houden, voldoende bij te laden. De accu fungeert als buffer om de verbruikspieken op te vangen, de dynamo zal bij hogere motortoeren de hoogste stroom leveren. Door middel van een Multi riem of V-snaar wordt de dynamo aangedreven, bemerk je een piepend geluid b.v. na een koude start ga dan naar de garage om deze riem te laten controleren en / of te laten spannen.

Waarom wordt een dynamo vervangen?

Een dynamo bestaat uit o.a. 4 belangrijke onderdelen, een rotor, stator, borstelbrug en diode regelaar. Hierin kan sluiting ontstaan, een diode kan doorbranden, een koolborstel kan verslijten, rotorlagers kunnen defect zijn, kortom vele delen die na verloop van tijd defect kunnen zijn waardoor de dynamo niet meer het vermogen kan leveren wat nodig is voor de auto.

Wanneer wordt een dynamo vervangen?

Zoals alle onderdelen is ook een dynamo aan slijtage onderhevig, naarmate de leeftijd en het aantal kilometers van jouw auto stijgen zullen ook onderdelen zoals de dynamo aan de beurt komen en niet meer het gevraagde vermogen kunnen leveren. Waaraan is vaak een defecte dynamo te herkennen:

  • Boordcomputer melding
  • Verlichting gaat zachter branden, ruitenwissers gaan langzamer, dashboardverlichting dimt bij inschakelen van b.v. achterruit verwarming
  • Accu laad niet bij en auto start niet
  • Dashboardlampje /  acculampje gaat branden

Zoals eerder aangegeven is een juiste riemspanning belangrijk om de dynamo maximaal te laten presteren, ga bij piepende geluiden naar de garage en laat de riem nakijken.

Wat wordt er vervangen?

Tegenwoordig is de dynamo vaak alleen nog in zijn geheel te vervangen, op de oudere auto's is het soms nog mogelijk om b.v. alleen de spanningsregelaar te vervangen.

Gelukkig zijn er vaak betaalbare alternatieven op een volledig nieuwe en vaak zeer kostbare dynamo, Zo bieden veel garagebedrijven voor veel autotypes betaalbare gereviseerde alternatieven met vaak volledige garantie.

De prijs van een nieuwe dynamo is soms wel 3 tot 4 keer zo duur. Tevens is het absoluut een aanbeveling om de V-snaar of multi-riem direct mee te vervangen. Deze is namelijk ingesleten op de poelie van de oude dynamo en zal daarom minder grip hebben op de nieuwe poelie.