Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Belangrijke informatie als je remblokken en -schijven moet vervangen

Waarom moeten remmen vervangen worden?

Je remmen slijten en de snelheid waarmee dit gebeurt is in grote mate afhankelijk van jouw rijgedrag. Te ver versleten remblokken zijn absoluut risicovol en te lang doorrijden kan naast de risico's de reparatie onnodig veel duurder maken. Het is een vaak voorkomend euvel dat we de remschijven moeten vernieuwen omdat er een metaal op metaal contact is tussen de basisplaat van het remblok en de remschijf en hiermee is de vervanging van zowel de remblokken en de remschijven onontbeerlijk.

Vervang daarom tijdig de remblokken en bespaar extra kosten!

Wanneer worden remmen vervangen?

Remmenslijtage is sterk afhankelijk van het gebruik, de rijstijl en belading van het voertuig. Tevens is de slijtage bij een automaat vaak hoger doordat er niet op de motor afgeremd kan worden. Een voertuig wat veel snelweg kilometers maakt heeft een fors lagere slijtage dan een voertuig wat bijvoorbeeld alleen aan stedelijk verkeer deelneemt. Een sportieve rijstijl en / of een vaak zware belading zal ook de slijtage verhogen. 

Versleten remmen kun je herkennen aan:

  • Een sterk schurend geluid,
  • Het toenemen van de remafstand
  • Scheef trekken bij afremmen
  • Een veranderend pedaalgevoel
  • Trillend pedaal / trillende remmen
  • Indicatie melding

Bij een vermoeden van een van bovenstaande kom je voor de veiligheid bij ons langs voor een remmencontrole.

Wat moet er vervangen worden?

Remmen bestaan onder andere uit remschijven en remblokken. Tevens bestaan jouw remmen uit een hydraulisch systeem waarbij het onder andere belangrijk is de remvloeistof periodiek te laten vervangen.

De blokken slijten sneller dan de schijven. De schijven gaan over het algemeen 2 keer zo lang mee als de blokken.

Schijven worden altijd per set (voor of achter) vervangen om links en rechts voor gelijke remkracht te zorgen. Voor een goede remvertraging worden gelijktijdig de blokken per voor of achteras vervangen.