Je remmen slijten en de snelheid waarmee dit gebeurt is in grote mate afhankelijk van jouw rijgedrag en het aantal gereden kilometers. Te ver versleten remblokken zijn absoluut risicovol en te lang doorrijden kan, naast de veiligheidsrisico's, de reparatie onnodig veel duurder maken.
Het is een vaak voorkomend euvel dat de remschijven moeten worden vernieuwd omdat er een metaal op metaal contact is tussen de basisplaat van het remblok en de remschijf. Hiermee is de vervanging van zowel de remblokken en de remschijven onontbeerlijk. Vervang daarom tijdig de remblokken en bespaar extra kosten!
Slijtage van de remmen is sterk afhankelijk van het gebruik, de rijstijl en belading van het voertuig. Tevens is de slijtage bij een automaat vaak hoger doordat er niet op de motor afgeremd kan worden. Een voertuig wat veel snelweg kilometers maakt heeft een fors lagere slijtage dan een voertuig wat bijvoorbeeld alleen aan stedelijk verkeer deelneemt. Een sportieve rijstijl en/of een vaak zware belading zal de slijtage navenant verhogen.
Bij een van bovenstaande punten rij je voor de veiligheid direct bij de garage langs voor een controle van de remmen.
Remmen bestaan onder andere uit remschijven, remzadels en remblokken. Tevens bestaan de remmen uit een hydraulisch systeem waarbij het onder andere belangrijk is de remvloeistof periodiek te laten vervangen.
De remblokken slijten sneller dan de remschijven. De remschijven gaan over het algemeen 2 of 3 keer zo lang mee als de remblokken. Remschijven worden altijd per set vervangen om links en rechts voor gelijke remkracht te zorgen. Voor een goede remvertraging worden gelijktijdig de remblokken per voor- of achteras vervangen.