Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Piepende remmen, irritant en een voorbode?

Waardoor kunnen remmen piepen

Er zijn vele redenen aan te geven waardoor remmen kunnen piepen, we geven hier een aantal veel voorkomende redenen aan. Ook moet er een verschil gemaakt worden van piepen tijdens remmen, piepen tijdens niet remmen en bij naar links of rechts sturen.Remzadelvoorbeeld2

Piepen de remmen tijdens het rijden terwijl er niet geremd word dan is het advies deze na te laten kijken want er is kans dat de blokken niet voldoende vrij van de schijf komen. Dit kan onder andere komen door een vastzittende zuiger of een niet soepel schuivend remzadel, Je kunt zelf een makkelijke controle toepassen om na een stuk rijden zonder overmatig remmen de temperatuur van linker en rechter voor of linker en rechter achterwiel met elkaar te vergelijken door aan het midden van het wiel te voelen. Is er 1 kant duidelijk warmer dan de remmen zo snel mogelijk laten controleren. Let op deze controle geeft geen 100% zekerheid en bij twijfel altijd een vakman raadplegen.

Remschijfslijtrand21Piepen tijdens licht bochtenwerk kan onder andere volgende redenen hebben, een overmatige lager speling kan de schijf te ver laten kantelen. Klinkt erg, maar is tienden van milimeters wat niet direct kwaad kan maar wel naar gekeken moet worden. Ook kan een behoorlijk ingesleten schijf een opstaande rand hebben die door de zijdelingse belasting bij bochtenwerk net tegen het remblok komt.

Piepen tijdens het remmen kan natuurlijk meerdere redenen hebben, we bespreken hier de meest voorkomende. Als de schijven overmatige groeven vertonen is de kans op piepen groter. Piepen is feitelijk een trilling die vanuit diverse delen van het remsysteem of wielophanging kan komen, ook kunnen delen zoals bijvoorbeeld de luchtgeleidingsplaat de trilling opwekken en / of versterken. Wat toch het meeste voorkomt is dat de remblokken door corrosie op de aanligvlakken en op het vlak waar de ruimzuiger op drukt een niet gesmeerd metaal op metaal contact maakt. Dit kan extra trilling veroorzaken en daarmee het bekende piepende remgeluid. Ook kan bij wat verdere slijtage van het remblok het afgeschuinde deel weggesleten zijn en een haaks remblok heeft meer kans op trilling = geluid. 

Remblokslijtageindicator11
Wat ook een reden kan zijn van piepende remmen is een ver versleten remblok, er zijn voertuigtypes waarbij het remblok is voorzien van een mechanische slijtage indicator ook wel "piep" indicator genoemd. Dit is een stukje verenstaal wat tegen de schijf komt als het remblok vervangen moet worden. Dit systeem word op nieuwere auto's nagenoeg niet meer toegepast. de modernere auto is in veel gevallen maar niet altijd voorzien van elektronische slijtage indicatoren. Sla je instructieboekje erop na om dit zeker te weten.

Wat kun je doen aan piepende remmen

Met het uitvoeren van een aantal basis montage voorwaarden is vaak het probleem van het piepen opgelost. Zie hieronder een aantal van deze handelingen:

  • Remblokken afschuinen (mits niet standaard of schuin vlak weggesleten)
  • Remzadel goed gangbaar maken en geleidebussen / geleidevlakken invetten met bijvoorbeeld keramisch vet
  • Controleren van remzuiger op vrije werking (moet altijd iets terrugtrekken na remmen)
  • Slijtage randen / roestranden op schijf verwijderen
  • Remschijf licht opschuren (Laat over aan de vakman / korrel 130 / goed ontvetten)
  • Remblokken remvlak opschuren
  • Aanligvlakken van remblok in remklauw invetten met b.v. keramisch vet
  • Rug van remblok voorzien van de juiste vulplaat / piepplaat (nieuw montageset) en / of keramisch vet

remmenpiepen31De kans op piepen is vaak bij het monteren van een nieuw remblok op een oude schijf groter. Schuur de schijf daarom ligt op en verwijder roest en slijtage randen, hierdoor heeft het remblok beter de kans om goed in te slijten op het vaak wat ingesleten vlak van de oude remschijf.

Waar ook op te letten bij piepende remmen

We zien het tegenwoordig minder maar bij veel auto's zitten er metalen plaatje gemonteerd tussen het remblok en remzadel en / of remzuiger. Soms worden deze plaatjes uit gemak weggelaten en dit verhoogt ook de kans op piepende remmen. 

 

Piepende remmen na lang stilstaan

Remmenpiep21De remschijven zijn van kaal niet beschermd metaal en je ziet al in de (vochtige) winter na enkele dagen een duidelijke roestlaag op de schijven zitten. Staat de auto in vochtig weer enkele weken stil kan er een behoorlijke laag roest op de schijven zitten. Bij de eerste keer remmen hoopt dit zich op de remblokken op en kan dit enige tijd wat bijgeluiden (piepen / knarsen) geven. Als je het niet vertrouwt doe dan de temperatuur test, controleer of de wielen na enige tijd rijden niet te heet worden en let goed op een temperatuurverschil links en rechts. Als bijvoorbeeld het linker voorwiel erg warm is en het rechter wiel duidelijk koeler is dit een teken dat de remblokken op de schijf gedrukt blijven en daardoor links meer warmte ontwikkelen.

  • Vastzittende remzuiger(s)
  • Vastzittende geleidebussen
  • Vastzittende remblokken
  • Verstopte remslang

Ook kan bij lang stilstaan het remblok duidelijke corrosie sporen achterlaten op het remvlak van de metalen remschijf. Naast de gewone corrosie onder invloed van vocht is er nog een andere inwerking waar de remschijf last van kan hebben, de zogenaamde galvanische corrosie. In het remblok zitten ook diverse gesinterde metalen om te zorgen voor een goede warmteafvoer. Doordat er contact tussen het remblok en remschijf ontstaat door vocht ertussen zal er door de verschillende metalen een stroompje gaan lopen welke het minst edele metaal het meeste aantast en dat in in de meeste gevallen de remschijf. Daardoor kan dit behoorlijk diep in de remschijf zitten, mits de remvertraging van de auto goed is en de remmen niet trillen of vervelend piepen hoeven de schijven niet vervangen te worden.

Hardnekkig piepende remmen

Je hebt alles gedaan en alles geprobeerd, remblokken, remschijven en remzadels zijn in prima staat en werken naar behoren maar jouw remmen blijven piepen. Hierbij moet je eigenlijk terug naar de basis van wat een piepend geluid is, een hoogfrequente trilling die lucht in beweging zet en zich met 300 m/s voortplant. Iets brengt door trilling de lucht in beweging en jij hoort dit irritante geluid.

We ontkomen hier niet aan een stukje wetenschap: Ieder materiaal en vorm heeft een trillingsfrequentie (eigen trilling) en wanneer deze eigen trilling frequentie van de diverse onderdelen van de voorrem niet gelijk aan elkaar is zal de trilling en daarmee het piepgeluid niet versterkt worden. Gebeurt het nu dat de luchtgeleidingsplaat dezelfde trillingsfrequentie bereikt als de trillingsfrequentie van de remblokken of remschijf, gaan deze elkaar versterken (resoneren) en een piepend geluid kan het gevolg zijn.

Nieuwe remblokken op de juiste manier in remmen voorkomt piepen

Met name wanneer er nieuwe remblokken gemonteerd zijn op wat oudere remschijven kan het even duren voordat het volledige remblok oppervlak is ingesleten op de oude remschijf. Dit komt omdat de ouder remschijf vaak wat hol of bol ingesleten is en er vaak opstaande roestige randen op zitten. De remblokken moeten daarom de kans krijgen goed in te slijten op de schijven, rijd daarom in het begin beheerst en probeer te lang en intensief remmen te voorkomen. Pas nadat de remblokken voldoende ingesleten zijn kan de warmte voldoende afgevoerd worden die bij hard en intensief remmen ontstaat. Doe je dit niet kunnen de remblokken te warm worden en kan er een harde laag op het remblokoppervlak ontstaan waardoor de remblokken gaan piepen.

Problemen na vernieuwen van de remblokken

Remzuiger corrosieBij een versleten set remblokken en remschijven komt de hydraulische cilinder van het remzadel wel 15 a 25 mm naar buiten. Als de stofhoes lekt kan het oppervlak van de remzuiger corroderen. Bij het vervangen van de blokken moet de zuiger weer 15 a 25 mm ingedrukt worden en drukt men het verroeste deel het remzadel in. Een vastzittend of slecht gangbaar remzadel kan de remmen te veel verhitten en piepen kan het gevolg zijn. Ook kan er remvloeistoflekkage optreden doordat de keerring niet afsluit op het geroeste opperval van de remzuiger.

Maak een afspraak bij de vakmensen van garagevergelijker.nl om piepende remmen op te lossen.

Kijk voor een prijs om remblokken te vernieuwen op garagevergelijker.nl, na het invullen van het kenteken en zie je direct wat de kosten zijn. {zipcode_form}