Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Een sponzig rempedaal

Hoe kan een sponzig rempedaal ontstaan

Er kunnen veel defecten in het remsysteem zitten die kunnen leiden tot een sponzig rempedaal. We geven hier uitleg over de meest voorkomende oorzaken. Je kunt dit opdelen in drie belangrijk aan te wijzen redenen.

  • Het kan ontstaan doordat remblokken en / of voeringen op te grote afstand van de schijf zitten en je bij het remmen eerst deze afstand moet overbruggen. Het pedaal zal dan ook vaak dieper zitten.
  • Een andere belangrijke reden is dat er lucht in het remsysteem gekomen is en doordat lucht comprimeerbaar is je eerst de lucht met de pedaalslag moet comprimeren voordat je voldoende vloeistofdruk op kan bouwen. Vaak zie je dat je dan na een paar keer snel remmen achter elkaar wel weer een normale pedaaldruk hebt.
  • Een derde reden kan zijn dat de cups in de hoofdremcilinder lekken en daardoor niet voldoende druk op kunnen bouwen. Vaak merk je hierbij dat als je geringe remdruk op het pedaal zet, het pedaal langzaam wegzakt.

Hoe kan er lucht in het remsysteem komen

NOTE: Altijd als er lucht in een remsysteem zit is er een serieus defect en moet men dit direct laten verhelpen

Lucht kan in een remsysteem komen door onder andere:

  • Lekke wielremcilinder
  • Lekke keerringen van de remzadels
  • Lekke remdrukregelaar bij achteras
  • Lekke hoofdremcilinder
  • Te ver versleten blokken of voeringen en geen vloeistof bijgevuld
  • Lekke remslangen voor of achter
  • Lekke ABS / ASR unit

Voor alles hier vermeldt geld dat het serieuze problemen zijn die tot gevaarlijke situatie voor jou en jouw medeweggebruikers kunnen leiden. Ga bij het voelen van een sponzig rempedaal direct naar een van de vakmensen van garagevergelijker.nl en laat de auto nakijken

De huidige remsystemen bevatten steeds meer componenten die helaas allemaal stuk kunnen gaan, denk aan onder andere de ABS unit. Ook word het remsysteem via de ABS unit vaak gebruikt voor stabiliteits en anti slip (ASR) techniek. Dit deel zullen wij hierin niet beschrijven maar we richten ons hier op de meest voorkomende defecten.

Het garagebedrijf zal de defecte onderdelen vervangen, de remvloeistof direct verversen en het remsysteem ontluchten. 

Hoe kun je een sponzig pedaal voorkomen

Er zijn twee belangrijke zaken om een sponzig rempedaal te voorkomen:

Laat op tijd de remvloeistof verversen. Remvloeistof trekt vocht aan (hygroscopisch) en na zo'n twee jaar word het vochtpercentage in de vloeistof te hoog waardoor metalen delen zullen gaan corroderen (roesten). Metalen delen zijn bijvoorbeeld remcylinders, remzadel, hoofdremcilinder en remdrukregelaar. Het vocht zal vaak aan de binnenkant onderzijde van deze delen het metaal gaan corroderen, vervolgens is er geen glad oppervlak meer en zal de rubber cup hierover heen gaan slijten en niet meer afdichten. Tevens kunnen remcilinders en remzuigers volledig vastroesten wat vanzelfsprekend ook ongewenst is.

Vraag of de garage de vervangen onderdelen wil bewaren en en je kunt zelf meestal duidelijk de slijtage zien! Let op remvloeistof is agressief en laat het nooit op ude autolak komen en was vanzelfsprekend uw handen. 

Laat op tijd jouw voertuig onderhouden en rij nooit te lang door met versleten remblokken, voeringen en te dunne remschijven. Vaak word dit in de auto al aangegeven omdat er bij veel modellen slijtage indicatoren op de remblokken zitten. Check het auto handboekje om zeker te weten dat dit het geval is. Bij versleten blokken en te dunne schijven zullen de remzuigers soms te ver uit moeten schuiven om de afstand te overbruggen. Hierdoor kunnen de beschermingskappen scheuren en kan de zuiger door regen, pekel, zand e.d. aangetast worden. Hierdoor kunnen ze vast komen te zitten.

Note: Na het vervangen van remblokken en / of voerringen kan het zo zijn dat er even een sponzig gevoel in het rempedaal waarneembaar is. Dit komt doordat de voeringen en blokken nog even in moeten slijten. Rem rustig en gedoseerd, het pedaal moet na een circa 100 kilometer weer oude vetrouwde gevoel geven.

Wij geven aan dat wij de meest voorkomende defecten beschrijven en dat met name bij de meest moderne auto's er vele hier niet beschreven onderdelen defect kunnen zijn.