Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Waarom trillen mijn remmen en wat kan ik er aan doen

Hoe komt het dat remmen trillenTrillende remmen controle punten

Het trillen van remmen kan vele oorzaken hebben, we bespreken hier de meest voorkomende. Het trillen van remmen is vaak merkbaar in het stuur en / of rempedaal, het is buiten oncomfortabel nadelig voor de remvertraging en verhoogt de slijtage aan remmen en wielophanging, Met het steeds lichter moeten worden van de wielophanging en het vanuit comfort eisen steeds flexibeler gemonteerde draagarmen, reactiearmen en stabilisatoren is in hoofdlijnen de moderne auto gevoeliger voor trillingen dan de wat oudere auto's. Ook zijn er altijd al auto modellen geweest die gevoeliger voor trillingen waren dan andere, 

Belangrijkste reden van trillende remmen is een te grote slingering van de remschijf (kromme schijf) en dit kan o.a. door onderstaande redenen ontstaan. 

  • Na fors en langdurig remmen niet gebalanceerd afkoelen door bijvoorbeeld een fikse waterplas
  • Bij hete schijven wisselen van wielen
  • Bij wisselen van wielen niet aantrekken op juiste aanhaalkoppel 
  • Roest op aanligvlak (astap)
  • Te dunne / versleten remschijf

Let op dat voordat schijven en blokken vervangen worden de wielophanging waaronder fuseekogels, stuurkogels, draagarmrubbers en dergelijke allemaal gecontroleerd worden op staat en overmatige speling.

Wat kun je doen om trillende remmen te repareren

Allereerst moet er voor gezorgd worden dat alle remdelen schoon zijn en soepel werken, De astap moet grondig schoongemaakt worden, een klein roestvlak kan al voldoende zijn voor het kromtrekken van uw remschijven. De remzadel, geledebussen en geleidevlakken moeten schoon en waar mogelijk ingevet zijn. Alle delen van de wielophanging moeten worden gecontroleerd op speling, stuurkogels, fuseekogels en rubber lagerbussen moeten is uitstekende staat zijn zodat dit uitgeschakeld kan worden als reden van trillen,

Hierna kunnen nieuwe schijven en remblokken gemonteerd worden en dienen deze gedoseerd ingeremd te worden, Belangrijk is de wielen op het daarvoor aangegeven aantal Nm aangetrokken worden. Komt het probleem hierna helaas toch weer terug moet er gekeken worden naar astap slingering, en het eventueel vervangen hiervan. Ook kan het eventueel onder de auto afdraaien van de remschijven oplossing bieden als de normale oplossingen niet werken.

Kijk voor een prijs om remblokken en schijven te vervangen op garagevergelijker.nl, vul het kenteken in en je ziet direct wat de kosten zijn.