Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Hoe werkt ABS en uit welke onderdelen bestaat ABS

Hoe werkt ABS

In 1978 kwam Bosch met het eerste echte ABS (Anti Blokker Systeem) en dit was lange tijd een veiligheidsoptie welke tegen forse meerprijs bijbesteld kon worden. Tegenwoordig is gelukkig binnen de EU iedere nieuw te leveren auto verplicht voorzien van ABS.

In tegenstelling tot wat velen denken is het niet zozeer het verkorten van de remweg wat de meerwaarde is van ABS maar juist het bestuurbaar houden van de auto. Bij het uitoefenen van forse pedaalkracht bij bijvoorbeeld een noodstop met tegelijk een uitwijking bij het achterop rijden van stilstaande file wil je dat de auto bestuurbaar blijft zodat je kan uitwijken naar de vluchtstrook en maximaal afremt.

  • Bij de auto zonder ABS is dan de kans groot dat door de te hoge remkracht de wielen blokkeren en de auto onbestuurbaar wordt.
  • Bij een auto met ABS is er maximale remvertraging maar blijven de wielen draaien en blokkeren niet waardoor de auto bestuurbaar blijft.

Er waren vroeger systemen die alleen op de voorwielen werkten maar bij de huidige moderne auto zitten er bij elk wiel een sensor (ABS sensor) die meeten of het wiel nog draait. Hiervoor is een sensor ring gemonteerd of bevind deze zich geintegreerd in het wiellager. Een sensor meet de pulsjes, zodra de pulsjes wegvallen gaat de elektronische ABS unit de opdracht geven aan de hydraulische ABS unit om op betreffende blokkerende wiel de remdruk te verlagen.

Dit verlagen gebeurt met regelkleppen in de ABS regelunit en dit geeft ook het trillende gevoel in het rempedaal en stuur als de ABS unit ingrijpt.

ABS sensorring 1

Uit welke onderdelen bestaat ABS

ABS sensor

  • ABS sensor per wiel
  • ABS sensorring per wiel
  • ABS elektronische regelunit
  • ABS hydraulische regelunit

 

 

 

 

 

Lees ook onze andere relevante artikelen onder het kopje remsystemen!