Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Hoe werkt een remsysteem en uit welke onderdelen bestaat een remsysteem

Hoe werkt een remsysteem

Het remsysteem is veruit het belangrijkste systeem in uw auto en we leggen hier de werking uit. Om een idee te krijgen welke krachten er nodig zijn om een auto op tijd tot stilstand te brengen, om een forse middenklasser rijdend met een snelheid van 100 km/u met een noodstop ( 9 m/s) tot stilstand te brengen is ongeveer 160 PK nodig.

Het afremmen van een auto is het omzetten van bewegingsenergie naar wrijving en vervolgens naar warmte, warmte welke zich ontwikkeld vanuit de remmen die een temperatuur van meer dan 600 graden kunnen bereiken.

Het remsysteem is een hydraulisch systeem, een systeem gevuld met vloeistof en maakt het remsysteem gebruik van de wet van Pascal:

Een druk die men uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten systeem bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.

Bij het afremmen van de auto wordt er kracht = pedaaldruk uitgeoefend op de hoofdremcilinder. Deze kracht wordt middels een vacuüm of hydraulische rembekrachtiger tot 3 a 4 maal versterkt tot een maximale druk van circa 200 bar en via de hydraulische leidingen en slangen doorgegeven aan de voor en achterremmen.

Om een auto veilig en bestuurbaar te houden wordt circa 75% van het remvermogen naar de voorwielen geleid en circa 25% naar de achterwielen. Deze verdeling heeft met een aantal zaken te maken:

  • Wieldruk, is achter fors lager door de meest toegepaste constructie van de motor voorin
  • Belading, met behulp van een remdrukregelaar wordt bij belading meer remkracht naar de achteras geleid
  • Duiken bij afremmen, bij afremmen merk je dat de auto iets duikt, daarmee verhoogt de druk op de voorbanden

De voorremmen van een auto zijn daarom nagenoeg altijd uitgevoerd met schijfremmen, het voordeel van schijfremmen ten opzichte van trommelremmen is:

  • Doseerbaarheid
  • Afvoer van warmte 

Bij een schijfrem drukt een remzadel met daarin 1 of meerdere zuigers het remblok bij remmen tegen de remschijf, het remblok heeft een hoge wrijvingscoëfficiënt en dit laat de remschijf vertragen. De bewegingsenergie wordt hier omgezet naar warmte, warmte die een remschijf en remzadel afvoert naar de buitenlucht. De wat zwaardere en snellere voertuigen hebben zogenaamde luchtgekoelde remschijven, hierbij lopen en luchtkanalen door de remschijf waardoor de opgewekte warmte beter aan de buitenlucht afgegeven wordt.

De achterremmen van een auto zijn bij de zwaardere en sportievere voertuigen meestal uitgevoerd als schijfremmen waarvan wij de werking hierboven beschreven hebben. Op de compacte en oudere auto zien we nog wel veel toepassing van trommelremmen

Bij trommelremmen bevinden er zich remschoenen en een remcilinder die op een ankerplaat die aan het aslichaam gemonteerd is. De remschoenen worden door de zuiger(s) in de remcilinder tegen de trommel gedrukt. De hier opgewekte wrijving zal de trommel vertragen. Ook hierbij wordt de bewegingsenergie omgezet in warmte, warmte die via de trommel en ankerplaat aan de buitenlucht afgegeven wordt.

In tegenstelling wat vaak gedacht wordt is b.v. bij een noodstop blokkeren van de achterwielen gevaarlijker dan het blokkeren van de voorwielen. Dit heeft met de rechtuit stabiliteit van het voertuig te maken. Zolang de achterwielen blijven meedraaien blijft de achterzijde de voorwielen "volgen".

Er zijn bij de moderne auto veel veiligheidssystemen die de remdruk en remvertraging elektronisch regelen. Denk hierbij aan:

  • ABS, Anti Blokker Systeem
  • EBV / EBD, Electronic Brakeforce Distribution
  • ASR / TCS, Traction Control System
  • EDS / EDC, Engine Drag torque Control
  • MSR, MotorSchleppmoment Regelung 
  • ESBS, Elektronisches Stabilitaits Bremskraftverteilung System
  • DSR, Driving Steering Recommendation
  • ESP, Elektronisch Stabiliteits Programma
  • HBA, Hydralischer BremsAssistent
  • SBC / EBC, Elektronic Brake Control

Waaraan is een defect remsysteem te herkennen

Een defect remsysteem is uiteindelijk te herkennen aan een te lange remweg maar het is belangrijk dit voor te zijn. Ga bij de hieronder aangegeven zaken met de auto naar de vakman:

  • Trillen bij afremmen
  • Scheef trekken bij afremmen
  • Bijgeluiden bij afremmen, schuren / kraken / piepen
  • Sponsachtig gevoel in het rempedaal
  • Te grote vrije slag van het rempedaal
  • Wegzakkend rempedaal
  • Blokkerende wielen / te snel slippen
  • Te hoog rempedaal /  hard rempedaal
  • Vloeistoflekkage / te laag vloeistofpeil

Door de auto regelmatig te onderhouden conform de door de fabriek voorgeschreven intervallen worden veel van de hierboven beschreven problemen voorkomen.

Uit welke onderdelen bestaat het remsysteem

We beschrijven de onderdelen van een eenvoudig remsysteem, met namen de elektronische onderdelen welke zich in het remsysteem kunnen bevinden beschrijven wij in een ander informatieblad.

Het remsysteem bestaat uit onder andere uit:

  • Hoofdremcilinder 
  • Rembekrachtiger
  • Remleidingen
  • Remslangen
  • Remdrukregelaar
  • Remzadel
  • Remschijven
  • Remvoerringen
  • Remtrommels
  • Remcilinders 

Lees ook onze andere artikelen die een directe relatie hebben met het remsysteem!