Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Remmen controleren, wanneer remmen controleren en wat kan je zelf controleren

Remblok versleten21Wanneer remmen controleren

Goed werkende remmen zijn vanzelfsprekend essentieel voor een veilige deelname aan het verkeer. Er zijn bepaalde signalen tijdens het autorijden of bij het controleren van vloeistoffen die aangeven dat jouw remmen gecontroleerd moeten worden, We geven hier de meest voorkomende signalen aan:

Waar kunt je de remmen laten controleren

Vul de postcode in en je vind de dichtstbijzijnde Garagevergelijker.nl autobedrijven 

{zipcode_form}

Schurend geluid bij afremmen

Een schurend geluid bij afremmen is het meest duidelijke signaal dat je met de auto direct naar de garage moet. Het schurende geluid ontstaat in de meeste gevallen doordat de basisplaat van het remblok door een volledig weggesleten remmateriaal metaal contact maakt met de remschijf. Blijf hier niet mee rondrijden, de kosten worden fors hoger als ook de remschijven vervangen moeten worden. Kijk hier voor het informatieblad schurende remmen

Remblok slijtageindicatorPiepende remmen bij remmen:

Bij het afremmen hoor je de remmen duidelijk piepen, dit hoeft niet altijd te betekenen dat de remmen versleten zijn maar een remmen controle is aan te bevelen. Sommige remblokken zijn uitgevoerd met metalen veertjes die zodra de remblokken bijna versleten zijn tegen de remschijf komen en een flink piepend geluid opleveren. Piepen van remmen kan ook andere oorzaken hebben zoals roestvorming, groeven in de remschijven, ontbreken van smeermiddel op aanlegvlakken etc. Kijk hier op het piepende remmen informatieblad voor meer informatie.

Piepende remmen bij rijden:

Wanneer je bij het rijden zonder te remmen de remmen hoort piepen is een remmencontrole op zijn plaats. Piepende remmen bij rijden kan een aantal oorzaken hebben. Roestvorming en slijtageranden kunnen dit piepen opleveren maar ook bestaat er een grote kans dat er een remzuiger of geleidebussen vast zitten waardoor de remblokken niet genoeg vrij van de remschijven komen.

Trillend stuur bij afremmen

Wanneer het stuur trilt tijden het afremmen moeten de remmen gecontroleerd worden. Hierbij zal niet alleen naar de remmen gekeken worden maar ook moet de volledige wielophanging gecontroleerd worden op overmatige slijtage. Vaak is een trillend stuur bij afremmen het gevolg van kromme remschijven. Kijk hier voor het trillende remmen informatie blad 

Sponzig rempedaal

Wanneer je merkt dat het rempedaal anders aanvoelt en bijvoorbeeld wat sponzig is of dat het pedaal bij remmen langzaam wegzakt is dit een teken heel snel een controle uit te laten voeren, Er bestaat een grote kans dat er een lekkage in het remsysteem zit of dat de hoofdremcilinder defect is. Kijk hier voor het sponzig rempedaal informatieblad

Auto trekt naar links of rechts bij afremmen

Wanneer jouw auto naar links of rechts trekt bij afremmen is dit een duidelijk signaal dat de remmen gecontroleerd moeten worden. Het scheeftrekken bij het remmen komt in de meeste gevallen door een vastzittende remzuiger of vastzittende geleidebussen waardoor er een ongelijke vertraging op linker en rechter wiel ontstaat en de auto scheef trekt. Kijk hier voor informatie over scheef trekken bij remmen

Oververhitting remmen

Defecten aan het remsysteem kunnen leiden tot oververhitting van betreffende rem en wiel, Een remzuiger die vast zit kan het remblok tijdens het rijden constant tegen de remschijf aan blijven drukken. Dit zal veel warmte ontwikkelen en kan uiteindelijk tot rem uitval of brand leiden. Bij vermoeden hiervan laat de remmen controleren. Zelf kun je voorzichtig aan de velg voelen of b.v. de linker kant warmer is dan de rechter kant, remmen zullen altijd warm zijn maar bij normaal gebruikt moet de velg gewoon aan te raken zijn en er geen verschil tussen linker en rechter velg zijn.

Remvloeistof bij vullen

In principe hoeft de remvloeistof niet bijgevuld te worden, het kan voorkomen dat er iets bij moet als de remmen rondom ver versleten zijn maar als het niveau duidelijk onder het minimum staat is er grote kans dat er een lekkage in het remsysteem zit en het volledige remsysteem gecontroleerd moet worden. Bij herhaaldelijk bijvullen is het 100% zeker dat er een lekkage is. Denk bij een lekkage aan het remsysteem aan o.a. de volgende mogelijkheden:

  • Lekke remcilinder cups achter (veelvoorkomend)
  • Lekke remleiding (regelmatig bij oudere auto)
  • Lekke remdrukregelaar (regematig bij oude auto)
  • Lekke hoofdremcilinder (soms)
  • Lekke remslangen
  • Lekke remzadels

Handrem blijft hangen

Je merkt dat de handrem niet los komt en de auto zwaar weg rijdt. Ga hier niet mee rijden want er is een grote kans dat u de remmen verbrandt. Als de handrem na een vriesnacht vast zit laat deze dan met draaiende motor enige tijd ontdooien. Probeer een kort stukje achteruit te rijden, soms schieten ze los. Dit kan komen doordat vocht in de handremkabel bevroren is of dat deze door roest vast zit.

Remslijtage indicatie op dashboard

Remindicator op remblokHet is natuurlijk een no brainer maar wanneer het remmen lampje op het dashboard brandt is een remmen controle nodig, Dit is in de meeste gevallen een signaal wat door een remindicator op het remblok aan de boordcomputer doorgegeven wordt.

Wat kan je zelf doen voor een remmen controle

Remblok controleJe kunt zelf door de velg heen de dikte van de remblokken controleren zoals je op de afbeelding ziet. Voor een goed remmencontrole is het nodig de wielen te demonteren en eventueel de remtrommels om een goed beeld te krijgen van de staat van het remsysteem. Ook zal de auto op een brug geplaats worden om de remleidingen en remdrukverdeler te controleren,