Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een hoofdremcilinder, hoe herken je een kapotte hoofdremcilinder en hoe werkt een hoofdremcilinder

Hoofdremcilcinder12Wat is een hoofdremcilinder

 Een hoofdremcilinder is een cilindervormig onderdeel welk gemonteerd is op de rembekrachtiger. Er bovenop zit het remvloeistofreservoir gemonteerd en er zitten meerdere metalen leidingen aan vast met wartels. De hoofdremcilinder wekt via het voetpedaal en rembekrachtiger vloeistofdruk op die vervolgens de remcilinders bij de wielen bedienen.

Hoe werkt een hoofdremcilinder

Een hoofdremcilinder bouwt via de druk op het rempedaal en met behulp van de rembekrachtiging vloeistofdruk op in het systeem welke zich door het systeem verplaatst naar de zuigers van de remklauwen en / of remcilinders.

Direct op de hoofdremcilinder en soms via een slang zit het remvloeistofreservoir gemonteerd. Dit reservoir compenseert de hoeveelheid vloeistof in het remsysteem wanneer de remblokken en remvoeringen slijten en de zuigers verder naar buiten komen. De ruimte van de verder naar buiten gaande zuiger moet opgevuld worden met vloeistof. Meestal duidt het moeten bijvullen van remvloeistof op lekkage in het systeem of verregaande slijtage van remschoenen en / of remblokken. Het advies is hier naar te laten kijken door een vakman. Een remmencheck is een betaalbare oplossing om een inzicht te krijgen in de staat van het volledige remsysteem.

In de hoofdremcilinder zit een 2-delige (tandem) remzuiger welke de remdruk volgens een tweekring systeem verdeeld. Dit is gedaan vanuit veiligheidsoverwegingen, bij het uitvallen van 1 kring kan er nog met kring 2 (tijdelijk) afgeremd worden. 

Waaraan is een defecte hoofdremcilinder te herkennen

Hoofdremcilinder lekkageEen hoofdremcilinder gaat in de meeste gevallen stuk doordat de cups welke de drukkamers afsluiten beschadigen en of verslijten. Dit kan leiden tot:

  • Interne lekkage van de hoofdremcilinder, dit uit zich meestal in het bij draaiende motor wegzakken van het rempedaal.
  • Externe lekkage van de hoofdremcilinder, hierdoor kan er remvloeistof naar buiten lekken welke vaak zichtbaar is aan de onderzijde van de rembekrachtiger, zie de linker afbeelding. 

Vervuiling en veroudering van de in het systeem aanwezige remvloeistof speelt vaak een rol bij een kapotte hoofdremcilinder. Met name bij kapotte hoofdremcilinders zie je door in de remvloeistof aanwezig vocht corrosie sporen in de onderzijde van de zuigerwand. Het ruwe door corrosie aangetaste wandoppervlak beschadigd vervolgens de cup van de zuiger en lekkage is het resultaat.

Belangrijk is het ook na een remreparatie het remsysteem te ontluchten met daarvoor bestemde apparatuur en niet via het pompen van het rempedaal. Door vaak te diep gaan van het pedaal bij ontluchten lopen de cups sneller kans beschadigd te raken.

Waaruit bestaat een hoofdremcilinder

Een hoofdremcilinder bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Huis van metaal / lichtmetaal.
  • 2 zuigers van lichtmetaal
  • Zuigerstang
  • Diverse cups / keerringen
  • Veer