Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een rembekrachtiger en hoe werkt een rembekrachtiger

Wat is een rembekrachtiger

Bekrachtiger vacuumEen rembekrachtiger is een meestal rond trommelvormig onderdeel welke voor de hoofdremcilinder tegen het schutbord van de auto gemonteerd is. Er zit een slangaansluiting op die vanaf het inlaatspruitstuk of vacuümpomp komt. Een rembekrachtiger versterkt de met de voet uitgevoerde remkracht.

Hoe werkt een rembekrachtiger

 Er zijn zowel vaccuüm als hydraulisch (elektrische) rembekrachtigers, we beschrijven hier de meest voorkomende, de vacuümbekrachtiger. Deze bekrachtiger maakt gebruik van vacuüm / onderdruk om de remkracht te versterken. In de rembekrachtiger bevindt zich een membraam met aan beiden zijde onderdruk. Zodra  het rempedaal ingedrukt wordt een opent er een klep die buitenluchtdruk toelaat. De vervolgens lagere druk aan de voorzijde van het membraam helpt mee de zuiger in de hoofdremcilinder in te drukken.

De rembekrachtiger in rust(stand) 

Zie de afbeelding rechts, de klep in het midden (bij de schuine groene pijlen) staat open en de druk in beide kamer is gelijk. Het aanwezige vacuüm wordt opgewekt middels de vacuüm van het inlaatspruitstuk of door een vacuüm pomp op het motorblok.

Bekrachtiger vacuum32Bekrachtiger vacuum22De vacuüm rembekrachtiger werk bij een benzine motor in de meeste gevallen op het vacuüm van het inlaatspruitstuk, bij een dieselmotor is meestal een vacuüm pomp gemonteerd.

De rembekrachtiger in werking

Met het indrukken van het rempedaal sluit de klep in het midden en opent de klep die de buitenluchtdruk toelaat (blauwe pijlen), vervolgens is de druk in beide kamer niet meer gelijk. Door het drukverschil beweegt het membraam naar rechts en geeft extra druk op de hoofdremcilinder.

Waaraan is een niet goed functionerende rembekrachtiger aan te herkennen

 Een niet goed functionerende / kapotte rembekrachtiger is meestal te herkennen aan een hard rempedaal en een mindere remwerking. Een andere test is het rempedaal eerst in te trappen en ingetrapt te houden en vervolgens de motor te starten, bij een goed werkende bekrachtiger zal het pedaal iets verder zakken. Rembekrachtigers gaan zelden stuk, meestal is het de vacuüm pomp of vacuüm slang of klep die problemen geeft. Een vakman kan dit voor je controleren en repareren.

Het komt voor dat door lekkage van de hoofdremcilinder er remvloeistof in de rembekrachtiger terecht komt, de remvloeistof tast het rubber van het membraam aan en deze raakt lek.

Twijfel je aan de werking van de rembekrachtiger? Ga langs bij garagevergelijker.nl {zipcode_form}

Waaruit bestaat een rembekrachtiger

Een vacuüm bekrachtiger is meestal niet uit elkaar te halen en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Twee trommeldelen met daartussen een membraam
  • Veer
  • Zuigerpen en regelklep