Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een remcilinder, hoe werkt een remcilinder en waaruit bestaat een remcilinder

rem cilinderWat is een remcilinder

Een remcilinder of ook wel genoemd wielremcilinder is een gietijzeren of aluminium deel wat gemonteerd zit in de remtrommel op de ankerplaat en waarin zich 1 of 2 zuigers bevinden welke door een rubber stofhoes beschermd worden. 

Hoe werkt een remcilinder

De hydraulische druk die via het rempedaal uitgeoefend wordt en welke versterkt wordt door de rembekrachter drukt via de remleiding en remslang de cilinders naar buiten. De cilinders drukken de voering tegen de trommel en deze zal vertragen.

Om het remsysteem te kunnen ontluchten is er een ontluchtingsnippel op de remcilinder aangebracht welke ook beschermd wordt tegen corrosie door een afsluitdopje. 

Waaraan is een kapotte remcilinder te herkennen

Een kapotte wielremcilinder is meestal te herkennen aan lekkage van remvloeistof, of dat 1 of 2 zuigers door corrosie (roest) vast zitten in het huis. Als je er op tijd bij bent dan zit vaak alleen de stofhoes vol met remvloeistof, bent je er te laat bij en de gehele binnenzijde van de remtrommel is vettig dan is het sterke advies ook de remvoerring te vervangen. De remvoering neemt als een spons re remvloeistof op en zal de remvertraging blijvend negatief beïnvloeden.

Een nadeel van de vaak fragiele ontluchtingsnippels is dat bij een oudere auto deze wel eens willen afbreken, volledige vervanging van de remcilinder is de enige oplossing.

Waaruit bestaat een remcilinder

Een remcilinder bestaat uit een gietijzeren of aluminium huis, de zuigers zijn van metaal en bevatten rubberen / kunststof remcups. De zuigers worden beschermd door rubberen stofkappen. Een rem ontluchtings nippel zit op het hoogste deel om lucht makkelijk te laten ontsnappen bij ontluchten.