Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een remdrukregelaar, hoe werkt een remdrukregelaar en waaruit bestaat een remdrukregelaar

Wat is een remdrukregelaar

Een remdrukregelaar wordt ook wel remdrukverdeler genoemd. Het is een regelventiel wat zich bij de achteras bevindt en via een hefboom of veer aan de achteras wordt bediend. In de meeste gevallen komt er een remleiding vanuit de voorzijde in en gaat er 1 of 2 remleidingen naar de remschijven of remtrommels op de achteras.  

Hoe werkt een remdrukregelaar

De remdrukregelaar regelt de remdruk en daarmee de mate van werking van de achterremmen. Bij een beladen auto zal er met hogere remdruk sterker op de achterwielen geremd kunnen worden. Dit doordat er een hogere wieldruk en zullen de achterwielen minder snel slippen waardoor een grotere vertraging mogelijk is. Bij het duiken van de auto en het daarmee opveren van de achteras zal de remdrukregelaar de remdruk weer verlagen.

Waaraan is een kapotte remdrukregelaar aan te herkennen

Een kapotte remdrukregelaar is meestal te herkennen aan lekkage vanonder de stofhoes, ook kan de zuiger in de regelaar vast komen te zitten door corrosie en zal de druk niet meer afgeregeld worden. Ook bij de remdrukregelaar geldt dat een kapotte stofhoes of het niet tijdig vervangen van de remvloeistof corrosie in sterke mate zal versnellen.

Waaruit bestaat een remdrukregelaar

Een remdrukregelaar bestaat in de meeste gevallen uit de volgende onderdelen:

  • Regelaar huis
  • Stofhoes
  • Zuiger en cups
  • Veer
  • Arm