Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een remschijf, hoe werkt een remschijf en waaruit bestaat deze

Wat is een remschijf

Remschijf Een remschijf is een metalen schijf welke gemonteerd zit tussen het wiel en de astap en vaak zichtbaar is door de velg heen als een glimmende schijf. Een dag stilstaan en vochtig weer laten vaak al een licht roest op het oppervlak zien, Remblokken drukken bij afremmen op de schijf en de remschijf zal gaan vertragen.

Hoe werkt een remschijf

 Een remschijf zit bevestigd tussen het draaiende wiel en de draaiende astap / flens. Het remzadel zit aan de stilstaande / niet roterende wielophanging. Zodra de remblokken op de remschijf gedrukt worden zal de remschijf vertragen / afremmen van de auto is het gelukkige gevolg. Afremmen is het omzetten van bewegingsenergie naar warmte. De remschijf kan bij zware belasting zoals lang afremmen op een lange berghelling oplopen tot 600 graden.

Het afvoeren van deze wrijvingswarmte is ook een belangrijke functie van de remschijf, dit is ook waarom we steeds vaker luchtgekoelde remschijven zien. Hierbij lopen er vanaf de naaf koelkanalen door de schijf heen. Met dit vergrootte oppervlak geeft de schijf de warmte beter af aan de buitenlucht. Dit afvoeren van warmte is belangrijk om de remmen naar behoren te laten werken, monteer nooit stofkappen of dichte wieldoppen, dit kan de warmte afvoer negatief beïnvloeden.

De diameter van de remschijf is belangrijk in de op te wekken remvertraging, een grotere diameter remschijf kan meer remkracht (koppel) leveren. Dit is een belangrijke reden dat op auto's met grotere vermogens een grotere velgdiameter gemonteerd wordt om deze grotere schijven kwijt te kunnen.

Waaraan is een kapotte remschijf te herkennen

Remschijf ingesleten Een kapotte remschijf is aan verschillende zaken te herkennen:

Voor een goede controle van de remschijven zullen de wielen gedemonteerd moeten worden, hierna kunnen de volgende zaken gecontroleerd worden;

  • Dikte remschijven, meet het remvlak en niet de rand
  • Montage van de remschijven, zijn de aanlegvlakken schoon en vrij van roest
  • Verkleuring, zijn er sporen van oververhitting zichtbaar
  • Remoppervlak, egaal niet gegroefd en geen roest

Een remschijf kan ook een te grote slingering hebben, krom zijn. Dit kan zich uiten in een trillend stuur bij afremmen. Deze slingering is te meten met de juiste apparatuur en inspanning van de remschijf.

Let op dat je altijd tijdig de remblokken vervangt, vaak moeten de remschijven onnodig vervangen worden omdat er te lang met versleten remblokken doorgereden wordt. Het plaatmateriaal van het remblok komt uiteindelijk tegen de remschijf en beschadigd deze dusdanig dat de remschijf vervangen moet worden.

Waaruit bestaat een remschijf

Een remschijf bestaat bij de doorsnee personenauto uit een gietijzeren ruwe vorm welke via diverse gemechaniseerde processen de uiteindelijke remschijf wordt zoals wij die kennen. Het basismateriaal is gietijzer wat bestaat uit ijzer, koolstof en overige ingrediënten. Met name de homogeniteit (gelijkheid) van de metaalstructuur is bij remschijven belangrijk omdat deze zowel mechanisch en thermisch zwaar belast worden. Als de metaalstructuur verschilt dan zal de remschijf sneller vervormen.

We zien tegenwoordig op de echte high performance auto's ook remschijven van koolstof (carbon)  keramiek maar voordat dit breder toegepast zal gaan worden zijn we jaren verder. Gewichtsbesparing kan hierbij een helpend argument zijn, de carbon remschijven zijn tot 70% lichter dan de conventionele gietijzeren remschijf. 

Keramische remschijf

= distance + 150 ) { $('.landingspage-detail .form-container').addClass('fixed'); $('.landingspage-detail .body-container').css({"padding-top" : height}); } else { $('.landingspage-detail .form-container').removeClass('fixed'); $('.landingspage-detail .body-container').css({"padding-top" : "0px"}); } } } function checkSize() { if($(window).width() <= 1120) { $('.landingspage-detail .left').insertAfter($('.landingspage-detail .right')); } else { $('.landingspage-detail .right').insertAfter($('.landingspage-detail .left')); } } checkSize(); checkPos(); });