Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een remslang, wat is de functie van de remslang en waaruit bestaat een remslang

Wat is een remslang

Een remslang is een flexibele rubberen slang welke de remdruk transporteert naar de met de wielophanging mee bewegende delen zoals de remzadels en wielremcilinders. Van de hoofdremcilinder lopen er metalen leidingen door en aan de carrosserie naar de remslangen. De druk in een remsysteem kan wel oplopen tot 200 bar. 

Wat is de functie van een remslang

 De functie van de remslang is de hydraulische druk over te brengen en de voor en achterwielophanging bewegingsvrijheid te geven. Nog altijd is een metalen remleiding het beste omdat deze leiding nagenoeg niet uitzet. Als er iets in het remsysteem uit kan zetten betekent dat eerst dit uitzetten gecompenseerd moet worden voordat de volledige druk vanaf de hoofdremcilinder op de remcilinders kan werken. Een gewone rubber lang daarentegen wil zich onder druk op laten blazen als een ballon. Dit is waarom er speciale hoge drukslangen worden toegepast, een hoge druk slang bestaat uit een vloeistofdichte binnen voering, daar omheen diverse lagen met een vezelversterking zoals nylon wat het uitzetten van de binnen voering grotendeels voorkomt. De buitenmantel beschermt tegen slijtage en het knikken.

Waaraan is een kapotte remslang te herkennen

 Een kapotte remslang is typisch een APK reparatie die vooral bij de ouder auto's vaak voorkomt. Rubber is aan veroudering onderhevig en de buitenmantel kan droogtescheuren gaan vertonen. Dit geeft eigenlijk al aan dat de remslangen preventief vervangen moeten worden, soms zie je bij een uitgedroogde remslang zelfs de vezels van de mantel zitten en dan is met spoed vervangen het advies. Let ook op slijtage sporen op punten waar de remslang tegen b.v. de veerpoot aan komt bij maximaal in en uitsturen.

Het is geen regelmatig euvel maar het komt voor dat de binnen mantel los komt en de remslang verstopt. Hierdoor kan de remdruk niet door de slang naar de remklauw of wielremcilinder. Meestal uit dit zicht in het blijven "plakken" van betreffende cilinder doordat de remvloeistofdruk niet terug kan stromen door de verstopping blijven de remvoeringen of remblokken tegen trommel of schijf aandrukken. Overmatige hitte en slijtage kunnen het gevolg zijn.

Waaruit bestaat een remslang

Een remslang bestaat uit diverse met elkaar gevulkaniseerde lagen. De binnen mantel is voornamelijk een afdichtend rubber. daar omheen komen diverse vezelversterkingen die de binnen mantel omwinden en het uitzetten grotendeels beperken. De buitenmantel is een wat dikkere rubberlaag welke dubbelknikken voorkomt en beschermt tegen veroudering en slijtage.