Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Belangrijk om te weten wanneer je dynamo defect is

Wat is de functie van een dynamo

Een dynamo zorgt ervoor dat alle elektrische gebruikers van voldoende stroom voorzien worden. In de moderne auto is zeer veel elektronica toegepast die allemaal van voldoende spanning voorzien moeten worden. Had vroeger een auto die niet in bedrijf was nagenoeg geen gebruik van stroom op bijvoorbeeld een klein verbruik van de autoradio na zie je dat de moderne auto ook in stilstand al een behoorlijk verbruik heeft. Dit komt doordat er diverse functies ook op spanning gehouden moeten zoals bijvoorbeeld het alarmsysteem of deuropeningsmodule.

De dynamo is daarmee samen met de accu een steeds zwaarder belast onderdeel wat ook steeds compacter en lichter uitgevoerd moet worden.

Hoe kan ik een kapotte dynamo herkennen

Uiteindelijk stopt helaas de auto ermee of start de auto niet meer. Als je tijdens het rijden bijvoorbeeld de verlichting steeds zwakker ziet worden zal uiteindelijk de accu doordat hij niet meer bijgeladen word leegraken en stopt de auto. Mocht je dit onderweg meemaken is de tip alle verbruikers die uit te schakelen zijn zoals, interieur ventilator, achterruitverwarming, stoelverwarming direct uit te zetten en een veilige plaats te zoeken om de auto te kunne stilzetten.

Normaliter is er ook een laadindicatie lampje in het dashboard aanwezig en zodra dit gaat branden is het zaak zo snel mogelijk de auto op een veilige plek stil te zetten of wanneer mogelijk naar de dichtsbijzijnde garage te rijden of de wegenwacht te bellen. Met oudere auto's is vaak nog wel even door te rijden maar met de modernere auto's die allemaal voorzien zijn van elektrische brandstofpompen zal de accu redelijk snel leeg zijn.

Als het indicatie lampje bij draaiende motor gaat branden zijn er 2 hoofdredenen aanwijsbaar. Een kapotte multi-riem of V riem of een defecte dynamo. Bij een kapotte multi-riem of V riem is dit in de meeste gevallen makkelijk te vervangen en zijn de kosten beperkt.

Wat moet er vervangen worden bij een kapotte dynamo

Zoals hierboven beschreven kan het zo zijn dat de multi-riem of V-riem gebroken is en kan dit tegen lage kosten vervangen worden. Als de dynamo zelf kapot is zullen ze dit eerst doormeten om hier zeker van te zijn. Hiermee sluiten we zaken zoals bedrading en hoofdzekeringen uit en kan er gekeken worden naar het eventueel vervangen van een spanningsregelaar maar die is bij de meeste moderne dynamo's ingebouwd. Moet de dynamo zelf vervangen worden kan een ruildynamo een prima alternatief zijn, heeft volledige garantie en alle belangrijke delen zijn vernieuwd.