Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat kan de oorzaak zijn als een autostuur trilt

Het trillen van een autostuur kan verschillende oorzaken hebben. We beschrijven hier de meest voorkomende.

Een trillend stuur wanneer je tijdens het rijden afremt

Wanneer het stuur alleen trilt als je tijdens het rijden afremt dan is dit in de meeste gevallen te herleiden naar een te grote slingering van de remschijven op de vooras. In de volksmond een "kromme remschijf"

Vanzelfsprekend voordat de diagnose van kromme remschijven gesteld kan worden moet de wielophanging zoals schokdempers, fuseekogel, stuurkogel, stuurhuis en de rubbers gecontroleerd worden en bij overmatige slijtage zo nodig worden vervangen.

Als de ophanging in goede staat is zal nagenoeg altijd worden geadviseerd de remschijven en remblokken te vernieuwen. Het goed reinigen van corrosie op aanligvlakken is bij deze reparatie essentieel om het probleem van trillende remmen in de toekomst te voorkomen. Tevens dienen de wielen op het juiste aanhaalmoment vastgezet te worden.

Hoe zijn kromme schijven te voorkomen

Kromme remschijven zijn meestal niet te voorkomen maar je kunt soms rekening houden met een aantal zaken zoals:

  • Bij hete remschijven na b.v. stevige bergrit niet stilstaan met voet op de rem (mits mogelijk!)
  • Probeer bij hoge belasting de remmen tijd te geven om af te koelen
  • Monteer geen dichte wieldoppen
  • Geen anti stofdisks plaatsen om de wielen schoner te houden
  • Wielen op het juiste aanhaalmoment vast te zetten

Hoe is een trillend stuur bij afremmen te repareren

Zoals eerder aangegeven moet er om een aantal oorzaken uit te sluiten eerst aan een aantal basisvoorwaarden voldaan worden. Helaas komt het er uiteindelijk in de meeste gevallen op neer dat de remschijven en remblokken vervangen moeten worden maar onderstaande controlepunten kunnen naast invloed bij constant rijden ook invloed hebben tijdens het afremmen. Als de remschijven onder de minimale voorgeschreven dikte zijn, dienen zij vanzelfsprekend vervangen te worden. Zijn ze nog dik genoeg en visueel in goede staat zijn onderstaande controlepunten aan te bevelen:

  • Onbalans in de band velg combi oplossen door het wiel te balanceren.Astap reinigen montage nieuwe schijf
  • Tijdens het balanceren controleren zij de band velg combinatie op hoogteslag en slingering.
  • Eventueel de band / velg combi optimaliseren, hierbij draaien zij de band op de velg om tot de minste hoogteslag en onbalans te komen.
  • De aanligvlakken tussen astap, remschijf en velg reinigen van corrosie.
  • Het wiel terugplaatsen en met het juiste aanhaalmoment vastzetten.