Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat kunnen de oorzaken zijn van een trillend stuur bij rijden

 Een trillend stuur bij het rijden,  zonder af te remmen

Wanneer het stuur trilt bij het rijden op enige snelheid b.v. 80 km/h kan dit onder andere aan de volgende zaken liggen:

  • Onbalans in band / velg combi
  • Te hoge interne krachtvariatie in band
  • Niet goed gecentreerd wiel op astap door b.v. kapotte centreerring
  • Corrosie op aanligvlak (astap)
  • Corrosie op aanligvlak (velg)
  • Hoogte slag in band / velg combi
  • Te grote slingering in band / velg combi
  • Onbalans en of slingering in remschijf / astap / aandrijfas
  • Slingerende wieldop
  • Ophoping van gedroogde modder / zand in de velg

Is een trillend stuur bij rijden te voorkomen:

Een onbalans in de wielen kan ontstaan door bijvoorbeeld stevig een stoep op te rijden of wanneer je bijvoorbeeld over een forse steen op de weg rijdt. Als dit gebeurt kan ook de band beschadigen, laat als dit gebeurt de auto controleren.

Wat kun je zelf doen aan een trillend stuur tijdens het rijden:

Als eerste is het altijd belangrijk dat de basisvoorwaarden kloppen en er 2 dezelfde banden qua merk, model en load en snelheidsindicatie op dezelfde as zitten. Dit geld ook voor de velgen. Maat, model en maatvoering moeten gelijk zijn.

  • Zorg ervoor dan de banden op de juiste spanning staan.
  • Controleer de banden en velgen visueel op beschadigingen, vervormingen en bobbels.
  • Kijk of er geen ophoping van opgedroogde modder of zand aan de binnenzijde van de velg zit. Dit komt met name in buiten stedelijk gebied regelmatig voor.
  • Haal eventueel wieldoppen eraf en maak een proefrit.

Er bestaat ook zogenaamd "Flat Spotting", dit is een plat stuk op de band ontstaan door het stilstaan van het voertuig. Dit euvel is herkenbaar wanneer uw auto trilt als u gaat rijden nadat de auto enige tijd heeft stil gestaan en zodra je weer enige tijd gereden hebt de trilling weg is. Meestal zodra de banden enigszins warm zijn is de platte kant verdwenen. Met name als het voertuig weken stilgestaan heeft kan dit waarneembaar zijn maar er zijn ook types banden die dit na een nacht staan al in enige mate hebben.

Helpen de bovenstaande acties niet ga dan naar de vakmensen van garagevergelijker.nl, zij controleren de volgende zaken en voeren die in overleg uit.

Naast het eventuele balanceren en optimaliseren van de band velg combi is het zaak de ophanging te controleren zoals stuurkogels, fuseekogels, draagarmrubbers en schokdempers.

  • Onbalans in de band velg combi oplossen door het wiel te balanceren.
  • Tijdens het balanceren controleren zij de band velg combi op hoogteslag en slingering.
  • Eventueel de band / velg combi optimaliseren, hierbij draaien zij de band op de velg om tot de minste hoogteslag en onbalans te komen.
  • De aanligvlakken op de velg en astap reinigen van corrosie.
  • Het wiel terugplaatsen en met het juiste aanhaalmoment vastzetten.
  • Uitlijning van de wielstanden controleren en zo nodig afstellen

Hardnekkige stuurtrilling

Bij het oplossen van stuurtrillingen is dit altijd het uitschakelen van oorzaken, men begint met het voldoen aan de basisvoorwaarden zoals hierboven beschreven. Blijft de trilling nog steeds bestaan zal er verder gezocht moeten worden naar de oorzaak waarbij wielen gewisseld worden en soms (tijdelijk) banden vervangen worden om ook deze oorzaak uit te kunnen sluiten. Oorzaken van een hardnekkige stuurtrilling kunnen ook komen vanuit de aandrijving zoals de homokineten of aandrijfassen. 

Er zijn tegenwoordig automodellen die zeer kritisch zijn op stuurtrilling, hierbij gaat men soms zo ver dat de interne krachtvariatie van de banden gecontroleerd wordt en of deze onder de maximale grens blijven. Dit vereist zeer speciale apparatuur die lang niet overal aanwezig is.

Naast het balanceren los van de auto wordt er bij probleem gevallen onder de auto gebalanceerd om ook de onbalans van remschijf en aandrijfas mee te kunnen balanceren. Nadeel hiervan is dat met het wisselen van het wiel bij bijvoorbeeld winter- en zomerbandenwissel het probleem weer terug is.