Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Als de auto een ratelend / tikkend geluid in de bocht maakt:

Wat is de functie van een homokineet en aandrijfas:

De aandrijfkracht word via de versnellingsbak naar de wielen geleid via de aandrijfassen. Omdat dit niet in een rechte lijn gaat door de stuuruitslag en in en uitveren vangen de in de aandrijfas aangebrachte homokineten deze bewegingen op. De homokineet is de opvolger van de kruiskoppeling en bevat een aantal gehard stalen kogels, die door banen lopen en die door een kooi op hun plaats gehouden worden. De passing van de kogels in de banen is kritisch en zij draaien in speciaal vet. De homokineet word afgesloten van vuil en vocht door de ashoes / homokineethoes.

Hoe herken je een defecte homokineet of aandrijfas:

We bespreken hier de meest voorkomende effecten en beperken ons tot de voorwiel aangedreven auto's welke veruit het merendeel van het Nederlandse wagenpark betreffen.

Een kapotte versleten buitenste (wielzijde) homokineet kenmerkt zich door een met name bij belasting (optrekken) en enige stuuruitslag een ratelend, tikkend, knakkend geluid wat zich herhaalt naarmate u in een bocht blijft rijden. Tak..........tak.........tak..........tak. U kunt dit testen door bijvoorbeeld op een rustige parkeerplaats het stuur maximaal naar links of rechts te draaien en op te trekken. Vaak is dan het geluid duidelijk hoorbaar zolang je een rondje blijft rijden. Stuur je weer rechtuit zal het weggaan.

Ook kun je het stuur maximaal naar links draaien en aan de linkerzijde achter het wiel aan de binnenzijde kijken waar de as van de versnellingsbak aan het wiel vast zit. Herhaal dit met maximale stuuruitslag naar rechts en kijk bij de rechterzijde achter het wiel. Zie je daar een gebroken ashoes en / of een vettige toestand dan heb je in de meeste gevallen de boosdoener gevonden. Door de gescheurde hoes komt er zand, vuil en vocht in de homokineet waardoor deze veel sneller zal slijten. Tevens raakt de homokineet zijn vet kwijt waardoor er minder smering is en daardoor ook harder zal slijten.

Een defecte homokineet aan de binnenzijde (versnellingsbak kant) is vaak wat moeilijker te herkennen maar komt ook minder vaak voor omdat deze geen maximale stuurhoek hoeft te compenseren en daarmee minder aan slijtage onderhevig is. Wel komt het voor dat deze in de buurt van het uitlaatspruitstuk zit en door de warmte de hoes aangetast word of het vet verdroogd.

Hoe moet je een kapotte aandrijfas of homokineet repareren:

Voordat een homokineet of aandrijfas vervangen moet worden is het belangrijk de volledige wielophanging te controleren op slijtage en speling. Ook kan door bijvoorbeeld een kapotte motorsteun de homokineet versneld slijten en dienen de motor ophangrubbers gecontroleerd te worden.

Een aandrijfas is in zijn geheel te vervangen of de homokineet is van de as te demonteren en los te vervangen. Naast nieuwe delen hebben wij ook uitstekende gereviseerde ruilassen en homokineten om voor jou de reparatie betaalbaar te houden, vanzelfsprekend met volledige garantie. De vakmensen van garagevergelijker.nl kunnen je hierin goed adviseren.

Wat is het risico als je te lang met een kapotte aandrijfas of homokineet blijft doorrijden:

Het risico van te lang doorrijden is dat het geluid steeds erger zal worden, de slijtage steeds sneller zal gaan en uiteindelijk de aandrijfkrachten niet meer overgebracht zullen worden. De as zal volledig kapot gaan. Het is extreem en komt gelukkig zelden voor maar als de as tijdens rijden stuk gaat kan deze schade aanrichten aan remslangen en andere delen van de ophanging. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Als je een vermoeden hebt dat een homokineet versleten is ga dan langs bij de vakmensen van garagevergelijker.nl en laat de auto controleren.