Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een middendemper, wat is de functie ervan en waaruit bestaat een middendemper

Wat is een middendemper

Een middendemper is een los uitlaatdeel of maakt deel uit van een geheel samen met katalysator of einddemper. Het bestaat uit een gevormde buis waarin 1 of meer cylindervormige potten (dempers) geplaatst zijn.

Wat is de functie van een middendemper

De functie van een middendemper is het afkoelen en transporteren van de uitlaatgassen en dempen van het uitlaatgeluid. Tevens levert de demper samen met de katalysator benodigde tegendruk voor een optimaal verbrandingsproces.

Waaraan is een kapotte middendemper te herkennen

Een kapotte middendemper is vaak te herkennen aan een brommend uitlaatgeluid als deze lek is. De middendemper is aan interne en externe corrosie (roest) onderhevig door regen, pekel en condensvorming in de uitlaat. Ook kunnen montagesteunen door roest afgebroken zijn. Vanzelfsprekend is bij een visuele controle vast te stellen wat de algemene staat van de middendemper is, afwachten tot de demper gaat lekken en eventueel afbreekt kan onveilge situaties opleveren.

Kwam vroeger het vervangen van uitlaatdelen regelmatig voor bij een lage kilometerstand, nu zien we dat door de toepassing van betere materialen de uitlaatsystemen vaak meer dan 100.000 km mee gaan.

Waaruit bestaat een middendemper

De middendemper bestaat uit een metalen gevormde buis met daarin 1 of meerdere dempers, tevens kan er een katalysator en / of flexibel deel in de tussendemper verwerkt zijn. De demper zelf is in de meeste gevallen een reflectie / resonantie demper. Gassen stromen de demper in via een geperforeerde opening en komen via de resonantiekamer in de geperforeerde uitstroomopening.

In mindere mate zien we de absorptie demper, hierin zit dempend materiaal welke het uitlaatgeluid dempt, deze zien we vaak toegepast op sportuitlaten en motorfietsuitlaten.