Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Hoe werkt een airbag en waar moet je bij het werken aan een airbag rekening mee houden

Hoe werkt een airbag

Een airbag is een passief veiligheidssysteem en bestaat uit een opblaasbare nylon zak die op diverse kritische plaatsen ingebouwd kan zijn. Verreweg de meest en langst toegepaste is de stuurairbag, daarna zagen we een steeds bredere toepassing in bijrijder (dashboard) airbags, side airbags, curtain airbags, stoel airbags etc. De eerste airbags dateren uit 1971 en werden door Ford toegepast. Een airbag is nog steeds geen verplichting maar telt mee in de Euro NCAP score en dat is waarom deze nagenoeg altijd toegepast worden. De airbag beschermd met name de borst en het hoofd tegen de gevolgen van een aanrijding.

De airbags welke aan de voorzijde van de bestuurder en bijrijder geplaatst zijn beschermen met name bij een frontale botsing, de zij airbags / curtain airbags en stoel airbags bij zijdelingse impact.

De airbag(s) worden aangestuurd door een ECU (Electronic Control Unit / regelkast), deze meet via een sensor de vertraging van het voertuig en de rijsnelheid. Wanneer de vertraging boven de ingstelde waarde van en de rijsnelheid hoger is dan b.v. 25 km/u 

In 1 airbag kunnen meerdere gasgeneratoren geplaatst zijn welke de airbag in meer of mindere mate opblazen afhankelijk van de situatie.