Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een fuseekogel, een fuseekogel vervangen

Wat is een fuseekogelKogelgewricht fuseekogel

Een fuseekogel zorgt voor de beweegbare verbinding tussen de draagarm en het fuseestuk. De fuseekogel is een verbinding welke te vergelijken is met ons schoudergewricht, een ronde vorm draait in een kom en geeft daarmee grote bewegingsvrijheid.

Fuseekogel uitlegWat is de functie van een fuseekogel

De fuseekogel moet de draaiende beweging bij sturen en de in- en uitverende beweging van de draagarm opvangen. Afhankelijk van de toegepaste wielophanging zijn er 1 of meerdere fuseekogels die het fuseestuk met de draagramen verbinden. Een rubber hoes beschermd de kogel tegen vuil en vocht en houdt tevens het vet vast welke de kogel smeert.

Vet in de kogel is essentieel voor een blijvend goede werking zonder overmatige slijtage, het vet vormt een film tussen de kogel en kogelkom en voorkomt daarmee metaal op metaal contact. Metaal op metaal contact zal de kogel en kogelkom beschadigen en overmatige slijtage is het gevolg.

Bij de meest voorkomende, namelijk de MacPherson ophanging is er een enkelvoudige onderste draagarm waarin het fuseestuk met 1 kogel verbonden is met de draagarm.

De fuseekogel moet grote krachten opvangen en is een zwaar belast onderdeel en aan slijtage onderhevig.

Hoe is een kapotte fuseekogel te herkennen

Een versleten / kapotte fuseekogel is eigenlijk alleen goed te herkennen wanneer het wiel vrij is van het wegdek (brug / krik). Door b.v. een bandijzer te plaatsen tussen het fuseestuk en de draagarm is de speling goed visueel te controleren. Soms komt het voor dat een fuseekogel een krakend geluid geeft bij in of uitveren maar meestal is een kapotte fuseekogel niet aan een geluid herkenbaar. Fuseekogelhoes gescheurd

Naast speling kan een kapotte rubber hoes reden zijn de gehele kogel te vervangen. De hoes zit dan geperst en is niet los te vervangen. Door de kapotte hoes zal er vocht en vuil in het kogelgewricht komen en zal deze versneld slijten. Preventief vervangen van minimaal de fuseekogel hoes is dan ook een APK eis.

Voor de uitgebreide omschrijving van de APK eisen met betrekking tot fuseekogels kijk hier

Waar bestaat een fuseekogel uit

De meeste fuseekogels bestaan uit een conische pen met schroefdraad waarmee de kogel vastzit in het fuseestuk. Ook kan deze verbinding vastzitten met een montageplaat en bouten.  Aan de conische pen zit de ronde kop welke in de kom scharniert. De kom is deel van de montageplaat welke aan de draagarm vastzit middels bouten, klinknagels of gelast. Er zijn meerdere types fuseekogel en de uitvoering is divers, we beschrijven hier de meest voorkomende om een inzicht te geven hoe een bepaald onderdeel werkt

Verschillende soorten fusee kogels

 

 Fuseekogeltype complete draagarmFuseekogeltype geperstFusekogeltype gebout geklonken

 Dit zijn de meest voorkomende types fuseekogel:

  • De complete draagarm met fuseekogel als 1 geheel. Dit zie je steeds meer bij de modernere voertuigen dat de draagarm er fuseekogel één geheel uitmaken.
  • In het midden de geperste fuseekogel welke op verschillende manieren gefixeerd kan worden, in dit geval met een veerring.
  • Rechts de geschroefde of geklonken fuseekogel. Bij gebruik van klinknagels boort met deze uit en vervangt men deze voor bouten en borgmoeren.

Fuseevork voor vervangen fuseekogelZelf vervangen van een fuseekogel

Het zelf vervangen van een fuseekogel is in nagenoeg alle gevallen een gespecialiseerde klus die wil men dit professioneel en veilig doen met speciaal gereedschap uitgevoerd moet worden. Wij raden dit sterk af om zonder enige kennis van zaken hieraan te beginnen en dit over te laten aan de vakmensen van Garagevergelijker.nl

Het is onmogelijk om alle verschillend gemonteerde fuseekogels hier te bespreken qua demontage, we beperken ons tot de meest voorkomende.

Wil je toch aan de slag om zelf de fuseekogel te gaan vervangen neem de volgende tips hierin mee:fuseekogeltrekker

  • Let op de veiligheid, ondersteun de auto onder de carrosserie.
  • Leg het wiel ook onder de auto als extra veiligheid.
  • Demonteer het remzadel, en hang het met een beugel of stukje touw aan de spiraalveer.
  • Maak de eventuele draadeinde van de fuseekogel met een staalborstel goed schoon.
  • Spuit een dag voor vervangen de draad in met een penetrerende olie.
  • Fuseekogels zitten door de veelal conische passing altijd erg vast, koop of leen een kogeltrekker of fuseevork.
  • Wees voorzichtig met het losslaan zonder kogeltrekker want je kunt het fuseestuk beschadigen.
  • Slaan op het fuseestuk om de pen los te krijgen heeft geen zin zonder dat je spanning op de kogelpen zet met b.v. speciale vork, bandijzer, trekker etc.
  • Mocht bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaan, draai de moer weer terug en maak de schroefdraad met een staalborstel weer schoon en spuit de schroefdraad weer in. De kans is anders dat de kogelpen losschiet en je de moer niet los krijgt omdat de pen mee gaat draaien.
  • Bij fuseekogels die vastzitten met een cilindrische pen en dwarsbout moet deze bout er geheel uit, een grote platte schroevendraaier iets tussen de lip slaan wil vaak helpen de pen eruit te krijgen. Doe dit te grof en je kunt de lippen scheuren / breken!

Fussekogel demontage1Losmaken van de fuseekogel

Zoals eerder beschreven zit de fuseekogel met een conische pen (schuin toelopend) altijd erg vast. Losmaken gaat meestal alleen door een combinatie van spanning erop zetten met een vork, trekker of pers en vervolgens het fuseestuk laten schrikken. Hier links zie je de witte pijlen die aangeven waar je met een hamer een paar flinke tikken moet geven om het fuseestuk te laten schrikken. In 9 van de 10 gevallen schiet hij los. Lukt het niet dan met 2 hamers tegelijk proberen, blijft hij dan nog zitten dan blijft alleen nog enigszins verwarmen over. 

Verhitten van het fuseestuk mag eigenlijk NIET.

Om de materiaalsterkte niet te verzwakken mag gietijzer eigenlijk niet warm gestookt worden. Helaas ontkom je er soms niet aan omdat het simpelweg niet los wil. Verhitten kan wel maar zeker niet rood stoken en / of versneld afkoelen. Denk eraan hoe heter stoken en hoe sneller je afkoelt des te brozer en daarmee breekbaarder het gietijzer wordt. Ik heb in 20 jaar sleutelen meerdere malen moeten stoken om een kogel los te krijgen en er is nog nooit een fuseestuk gebroken maar ontegenzeggelijk verzwakt het materiaal na te heet stoken. 

Wil je meer weten over specifiek jouw auto oriënteer je dan op YouTube en zoek op jouw autotype een filmpje waar ze dit uitvoeren. Let op eigen veiligheid en de voertuigveiligheid na de reparatie. Een fuseekogel is een essentieel onderdeel van de wielophanging en montagefouten kunnen gevaarlijke situaties opleveren. 

Houdt er rekening mee dat bij het vervangen van de fuseekogel(s) de wielstanden kunnen veranderen en laat de auto na de reparatie uitlijnen om verhoogde bandenslijtage te voorkomen.

Laat uwde fuseekogel goed en goedkoop vervangen

Je hebt geen zin of de kennis ontbreekt om een fuseekogel goed en vakkundig te vervangen? Ga naar de deelnemers van garagevergelijker.nl voor goedkoop en vakkundig vervangen van de fuseekogel. Kijk voor het dichtstbijzijnde adres op {zipcode_form}